Sort dag for Team Honda Classic

SORT DAG FOR TEAM HONDA CLASSIC

3. afdeling af FDM DASU CLASSIC 2019 blev en dag, der kort kan beskrives som en dag direkte til glemmebogen. Problemerne startede allerede fra morgenstunden, hvor turneringens førende hold Rene og Jørgen Skjøt måtte konstatere, at de på grund af sygdom ikke var i stand til at stille op i løbet med start i Vejen. Den flotte Honda CRX 2ér måtte derfor i løbet af lørdag formiddag pænt skubbes tilbage i garagen af teamets chefmekaniker Lars Bækkelund, idet den ikke kom ud og køre motorløb i denne weekend.

Teamchef Bent Mikkelsen og 2. kører Arne Pagh var herefter ene om at skulle forsvare teamets ære i Classic Car Challenge, der startede og sluttede i Vejen. Men som beskrevet i optakten til løbet, så var det også forventeligt, at løbet skulle blive en succes for Bent og Arne, der på de seneste har udvist en stærk stigende formkurve.

Bent og Arne lagde også allerede på den første sekundetape  hårdt ud. Den første sekundetape blev afviklet på det køretekniske anlæg lige nord for Vejen, hvor ruten på det afspærrede område havde 3 indlagte hemmelige tidskontroller. Bent havde styr på køretøjet og Arne havde styr på rutebog og tiden, så de første 2 af de hemmelige tidskontroller blev passeret præcis på den rette 1/10 sekund og den sidste gav kun en afvigelse på 5/10 sekunder, svarende til 0,5 strafpoint. Den arrangerende klub DHMC har på deres facebook-profil lagt en lille video op fra første sekundetape, hvor man kan studere Bent og Arnes præstation Det er suveræn kørsel ikke bare under løbet i går, men bestemt også generelt - en fornem præstation, som det vil være svært for andre hold at gøre kunsten efter.

Formiddagens rute fortsatte i samme stil for Bent og Arnes vedkommende og ved frokostpausen ligger holdet kun 0,8 strafpoint efter det førende hold. Bent og Arne fortsatte den kontrollerede stil efter frokostpausen og frem til målet. Men også i den klassiske motorsport vokser træerne ikke ind i himlen. Dagens sidste opgave er at afmontere og aflevere DASU´s elektroniske tidtagningsudstyr til målkontrollen. Det blev desværre noget af et antiklimaks, idet teamchef Bent Mikkelsen kunne konstatere, at transponderen var faldet ned fra sideruden og landet på bagsædet i deres Honda Civic Vtec. Dette uheld betød, at der ikke var registreret tider for Bent og Arne ved passage af eftermiddagens 22 hemmelige tidskontroller. "Det er brandærgerligt for Arne og jeg. Da vi havde fået noteret tid ved løbet sidste tidskontrol sad vi begge tilbage med en god følelse af, at vi havde haft styr på både ruten og kørslen gennem hele dagen. En bitter pille at sluge på en ellers god dag" udtalte teamchefen efter resultaterne var blevet offentliggjort.

Midt i alt det triste er der dog lys for enden af tunnellen. De øvrige resultater i Classic Car Challenge flaskede sig rigtig godt set med teamets øjne, idet mange af favoritterne til at indtage topplaceringerne i den samlede stillingen i FDM DASU CLASSIC stort set alle havde en dårlig dag i det syd- og sønderjyske. Det viser sig nemlig, at kun vinderne af Classic Car Challenge 2019 Henning og Else Friborg og Team Honda Classic´s indtil videre bedste kort Rene og Jørgen Skjøt er de eneste, der har to topplaceringer efter 3 afdelingerne. Flere af de øvrige favoritter er nu i den situation, at de skal bruge alle resultaterne i turneringens 3 sidste afdelinger. Så intet er bestemt afgjort efter 3 afdelinger - nærmere tværtimod  -kampen om den endelige sejr i ekspertklassen er mere åben end længe set.

THC.