Ingen slinger i valsen

Succesfuld weekend for Team Honda Classic

Hele teamet havde med en stor spænding - og lidt ærefrygt - set frem til teamets deltagelsen i 5. afdeling af årets FDM DASU CLASSIC arrangeret af Sport Motor Klubben Gladsaxe (SMKG) med start og mål i Korsør. Som det fremgik af foromtalen til løbet havde den foregående weekend budt på et dansk mesterskab i bilorientering, hvor teamet var repræsenteret af Vivi og Arne, der deltog i Honda Civic Vtec'en. Så der var noget at leve op til.

Lad det være sagt med det samme. Rene Castillo Skjøt og Jørgen Skjøt leverede en fornem indsats i Honda CRX 2'eren, og det blev kronet med en sejr i ekspertklassen, ligesom holdet vandt generalklassementet. Rene og Jørgen kørte den helt rigtige rute og fik 25,1 strafpoint ved passage af løbets 40 tællende hemmelige tidskontroller, og det var med en margin på hele 5,6 strafpoint ned den næstebedste i klassen. Udover at være 5. afdeling af det uofficielle danmarksmesterskab i Regularity Rally, så var løbet samtidig sidste afdeling af det nordiske mesterskab inden for Regularity Rally, og her blev det ligeledes til en velfortjent førsteplads til Rene og Jørgen, der således fulgte op på præstationen i sidste sæson, hvor de ligeledes vandt den danske afdeling af det nordiske mesterskab.

Rene fortæller efter offentliggørelsen af resultaterne "Vi havde en god mavefornemmelse dagen igennem også selvom vi lavede en mindre fejlkørsel på sekundetape 3. Medens jeg gjorde i ihærdigt forsøg på hurtigt at få vendt bilen og indhente den tabte tid udregnede min erfarne co-driver lige hvor meget vi skulle korrigere vores målinger med som følge af fejlkørslen." Resultatlisten viser tydeligt, at der blev kørt og regnet rigtigt. De næstefølgende 2 hemmelige tidskontroller passerede Rene og Jørgen med kun 0,2 og 0,0 sekunders afvigelse. Med ro og rutine kommer man langt. "Vi laver desværre en fejl på den sidste førerprøve" fortæller Jørgen og fortsætter "Jeg får simpelthen ikke kommunikeret godt nok til Rene om på hvilken side vi skal køre af nogle tætstående kegler. Men heldigvis var vi så godt kørende på Regularity delen, at sejren ikke kom i fare."

For teamets andet hold teamchef Bent Mikkelsen og anden kører Arne Pagh blev dagen en lidt blandet oplevelse. Holdet følte ved hjemkomsten at de havde leveret en fornuftig indsats gennem dagens 19 sekundetaper, ligesom holdet havde passeret alle de udsatte hemmelige rutekontroller i den rigtige rækkefølge. Overraskelsen var derfor stor, da de endelige resultater blev offentliggjort, idet Bent og Arne i Honda Civic Vtec'en stod noteret for en samlet afvigelse ved det hemmelige tidskontroller på hele 49,1 strafpoint. En efterfølgende analyse af de beregnede resultater tyder i retning af en tidsmæssig afvigelse i deres måleinstrumenter på ca. 1,0 sekund. Meget ærgerligt for hvis analysen er rigtig så ville de faktisk være sluttet på samme antal strafpoint som Rene og Jørgen, nemlig 25,1.

IMG_0307

Status efter den 5. afdeling af årets løbsserien inden for Regularity Rally er, at Rene og Jørgen har bragt sig tilbage i kampen om topplaceringerne i 2019. Inden løbet var de godt klar over, at skulle de være helt sikre på at kunne genvinde FDM DASU CLASSIC, så var kravet en klassesejr i både 5. og 6. afdeling. Nu er den første del af kravet opfyldt, og så må vi med spænding se frem til 6. og sidste afdeling af FDM DASU CLASSIC, der arrangeres af Aarhus Automobil Sport med den rutinerede løbsleder Hans Ole Nielsen i spidsen. Hele 5 hold kæmper med om den endelige turneringssejr lørdag den 26. oktober i Århus.

Løbsledelsen havde komponeret en fantastisk rute gennem det Vestsjællandske område. Fra starten ved det gamle færgeleje i Halsskov gik ruten nordover gennem Kirke Stillinge, Gørlev, Ubby, Svebølle, Havnsø, Fårevejle og derefter sydpå igen gennem det samme område tilbage til samlingsstedet på campingpladsen ved det tidligere færgeleje. Samtidig var løbet debut for førerprøver, hvor den første blev afviklet på den gamle sukkerfabrik i Gørlev og den anden på et grus- og betonareal lige øst for samlingsstedet. Team Honda Classic vil gerne sige løbsledelsen tusind tak for en udfordrende og spændende dag i den Vestsjællandske natur.