Honda'er i Oresund

En rigtig flot og anderledes dag for teamet

Der er næsten tradition for, at Dansk Rally Club hvert år tegner sig for at arrangere en afdeling af CC-CARS DASU CLASSIC, og det gentog sig i lørdags den 12. september. Arrangørerne har tidligere henlagt løbet til det smukke Nordsjælland, hvor motionscykelryttere og kondiløbere kappes om vejnettet sammen med deltagerne i Regularity Rally. Det har ikke været uden problemer. I år havde løbsledelsen derfor valgt at henlægge løbet til områderne syd og sydvest for Roskilde, hvor den ca. 218 km lange rute startede fra ASK Hedelands klubhus på Maglehøjvej.

Herfra gik ruten via kuperede og snoede veje frem til frokostpausen hos Super Dæk i Osted. Næste del af løbet gik gennem skovene omkring Skjoldenæsholm, forbi Sporvognsmuseet og frem til en velfortjent kaffepause i Kirke Såby. Her tog hele byen pænt imod deltagerne inde på torvet. Flere beboere havde endda tages deres ældre biler med ind i gågadeområdet, hvilket dannede en utrolig smuk ramme omkring pausen. Sidste del af løbet gik heraf til mål kontrollen i Osted og med en kort transportetape tilbage til samlingsstedet i Roskilde.

Fra teamets side vil vi fremhæve, at Oresund Rally var et rigtig godt og afvekslende løb med passende udfordringer, hvor især de 19 sekundetaper med en større længde end i de fleste andre løb stillede krav til både kalibrering og koncentration, ligesom der blev stillet store krav til kommunikationen i bilen for at observatøren kunne omsætte "den rigtige vej" ifølge rutebogen til noget som chaufføren kunne ramme ude i terrænet i første hug. De fleste deltagere havde efter løbet en oplevelse af, at de havde nok at se til hele dagen, hvilket den ret store spredning i strafpoint også vidner om.

Hondaen Med Niels Erik Og Arne 120920

For Team Honda Classic blev det resultatmæssigt en rigtig stor dag med hele to podieplaceringer. Bedste resultat blev opnået af det til dagen nydannede par Niels Erik Jørgensen og Arne Pagh, der stillede til start i teamchefens Honda Classic Vtec. Niels Erik og Arne ydede gennem hele dagen en stærk indsats, der først på aftenen kunne krones med en solid 2. plads i Ekspertklassen med god afstand ned til 3. pladsen og kun 6/10 sekund op til 1. pladsen. Fra alle i teamet skal der lyde et kæmpestort tillykke med denne flotte topplacering i deres debut.

Ruten var rigtig godt komponeret i et kendt og udfordrede terræn, der også bød på genkendelsens glæde. Området er nemlig ofte anvendt til DM Rally og da både Niels Erik og Arne har stor erfaring fra den disciplin, så var der gensyn med mange af de hastighedsprøver, de har kørt gennem tiderne. Arne Pagh udtalte efter løbet: "Det har været en fordel at have et indgående kendskab til tidligere hastighedsprøver, fordi vi undgik tøvende kørsel på bakketoppe og blinde sving i et særdeles vanskeligt terræn. Der var rig mulighed for at "sælge" nogle sekunder, hvis man tøvede i vejkryds eller lignende." Efter ankomsten til samlingsstedet gav Niels Erik et godt eksempel. "På 3. etape var der netop sådan et vejforløb, som kostede os godt 3 sekunder, fordi vi kørte 40 meter for langt i forhold til idealruten. Fejlen blev hurtig opdaget, men inden vi fik vendt bilen og kommer ud af den rigtige vej, er vi 20 - 30 sekunder bagud. Tabet blev dog begrænset til 3,1 sekund for den næste hemmelige tidskontrol stod heldigvis et stykke ude af den rigtige vej." og fortsatte "Vi misser 1. pladsen i klassen med 0,6 sekund, så derfor var denne oplevelse afgørende for os, men mon ikke vinderne også kan finde steder de kan gøre bedre en anden gang."

I optakten til lørdagens løb gav vi i teamet udtryk for at den næste podieplads snart står og lurer lige om hjørnet til Ivan Gydesen og Kurt Rasmussen i deres Honda CRX 1 fra 1986. Det gjorde den bestemt få dage senere, idet Ivan og Kurt kronede en stabil indsats i Oresund Rally med en velfortjent 3. plads i Touringklassen. Også her skal der fra hele teamet lyde et stort tillykke med podiepladsen.

Ivan Og Kurt - 120920 - 1

Ivan Gydesen gav efter løbet udtryk for at der gennem hele dagen havde været en god ro og koncentration i CRX 1'eren og gav følgende forklaring på dette. "Vi har fået installeret vores nye føler i det ene baghjul, så vores Ipad får signalerne fra et ikke trækkende hjul i stedet for et GPS signal. Det har fået vores elektronik til at køre mere regelmæssigt. Det betyder et bedre flow i kørslen, og det lover godt for fremtiden." Kurt Rasmussen supplerede med "Nu skal vi bare lige have det "trimmet lidt" og vænne os til det. Vi må nok konstatere, at der i lørdags rent resultatmæssigt var lidt langt op til 2. pladsen, men så er det da noget at arbejde med."

Holdet peger selv på, at en af vejene til at de får endnu større succes ligger i flere udfordringer ude på ruten. "Personligt så jeg gerne at løbene kom til at indeholde lidt mere orientering. I lørdags benyttede løbsledelsen samme skilteplan som sidst vi kørte på Sjælland, det vil sige ikke et eneste skilt på ruten, hvilket måske er lidt ærgerligt" slutter Kurt Rasmussen.

Som indikeret i overskriften til denne artikel blev det udover de flotte podieplaceringer til Niels Erik og Arne samt Ivan og Kurt også en lidt anderledes dag for Team Honda Classic, idet teamets måske stærkeste kort Rene Castillo Skjøt og Jørgen Skjøt ikke stillede til start i Roskilde. Årsagen var at et ventet negativt resultat af en Covid-19 test først dukkede op 1 time efter at holdet skulle være startet på løbet. Rene og Jørgen valgte at prioritere samfundssind og hensynet til deres konkurrenter og kollegaer inden for sporten højere end deres egne sportslige ambitioner, og meldte afbud til lørdagens løb. En beslutning som alle øvrige deltagere havde stor respekt for. Om det missede løb i sidste ende kommer til at koste et danmarksmesterskab kan kun fremtiden vise.

Afslutningsvis vil Team Honda Classic sige hele løbsledelsen af Oresund Rally 2020 mange tak for et spændende og udfordrende motorløb.

THC