Fyn Rundt

FYN RUNDT BLEV IKKE DEN STORE SUCCES

2. pladsen i den samlede stilling er nu sikret

5. afdeling af FDM DASU CLASSIC 2018 var lagt i hænderne på Motorklubben Centrum med en meget rutineret løbsledelse med Hans Oluf Nielsen i spidsen, og de havde kreeret et fantastisk flot løb med rigtig mange korte, men spændende og til tider krævende sekundetaper i det midtfynske område. En helt igennem flot arrangement. Til trods herfor vil Fyn Rundt 2018 ikke gå over i historien som en af Team Honda Classic´s store dage. Teamets 2 hold placerede sig som henholdsvis nr. 7 og nr. 8 i ekspertklassen.

 Web Jep _2451

Løbet startede som traditionen byder sig hos FTZ´s hovedkontor på Hvidkærvej i Odense og formiddagens rute gik over Holmstrup, Ravnebjerg, Hesbjerg Skov, Brændekilde, Tommerup og tilbage vest for Hesbjerg Skov, hvor 1. etape i løbet sluttede. Næste etape gik gennem områderne Spedsbjerg, Husemose, Brønserød, Elverod, Årligmark Skov og dernæst en tur rundt om Langesø. Derefter gik ruten Morud, Rue, Bredbjerg, Gammel Korup, Skovs Højrup og til en velfortjent frokostpause på Nordfyns Gymnasium i Søndersø.

Eftermiddagens rute, der var noget korte gik fra Søndersø over Veflinge, Samby, Hårslev, Kærby, Hugget og videre til kaffepausen på lystbådehavnen i Bogense. Den afsluttende etape gik over Kristianslund, Fælleden, Guldbjerg, Toderup, Ejby og Melby, Jullerup, Engeldal, Rostrup og til målet i på Nordfyns Gymnasium i Søndersø.

I det samlede resultat for løbet opnåede Rene Castillo Skjøt og Jørgen Skjøt i Honda CRX 2éren i alt 55 strafpoint, svarende til en samlet afvigelse på de 39 tællende hemmelige tidskontroller på 55 sekunder, der kun rakte til en 7. plads i ekspertklassen. Bent Mikkelsen og Arne Pagh i Honda CRX 3éren fik i alt 64 strafpoint ved passage af de 39 hemmelige tidskontroller. Begge teamets hold kørte den helt rigtige rute og manglede således ingen rutekontroller i løbet.

Det er et usædvanligt højt antal strafpoint til begge Team Honda Classic´s to stærke mandskaber, og teamchef Bent Mikkelsen stillede sig sammen med hovedparten af de øvrige deltagere i løbet noget uforstående over for det høje antal strafpoint til deltagerne. Bent Mikkelsen udtalte efter løbet: "Arne og jeg ydede en rigtig god indsats hele dagen igennem. Vi kørte hele tiden den rigtige vej uden forsinkelser og ifølge vore triptællere havde vi stort set ingen afvigelse ved passage af de hemmelige tidskontroller, hvorfor vi stiller os noget uforstående over for, at vi samlet skulle have afvigelser på næsten 2 sekunder gennemsnit pr. tidskontrol - et tal der i sig selv er meget højt."Web Jep _2453

Rene Castillo Skjøt er helt på linje med teamchefen. "Vi havde efter vores egen mening fuldt styr på tiden under hele løbet" udtaler Rene og fortsætter "Vi havde dagen igennem kun en afvigelse på under 1 meter pr. kilometer på de enkelte delafsnit af løbet, og de korte sekundetaper in mente, så kan det maksimalt betyde en samlet afvigelse på op til et halvt sekund på de sidste hemmelige tidskontroller på hver sekundetape." Så det forbliver uafklaret hvad der er ligger til de lidt besynderligere resultater.

De samlede resultater for Fyn Rundt har dog betydet en vis afklaring af det samlede resultat for FDM DASU CLASSIC 2018. Inden sidste afdeling i Randers den 27. oktober ligger Rene og Jørgen Skjøt i Honda CRX 2éren fortsat på førstepladsen i ekspertklassen med et forspring på 3 point ned til de nærmeste forfølgere. Da Rene og Jørgen er en del af løbsledelsen i sidste afdeling er de ikke i stand til selv at gøre en forskel og det er derfor allerede nu givet, at de vil slutte sæsonen med 195 bonuspoint. Af forfølgerfeltet kan 3 hold ved at vinde sidste afdeling komme op på samme pointtal som Rene og Jørgen, og dermed er det bilens alder, der bliver afgørende for den endelige placering. Honda CRX 2éren er en årgang 1988, og 2 af de hold som kan true Rene og Jørgens førsteplads har begge biler af ældre dato, hvorfor de i tilfælde af en sejr vil kunne fraviste Team Honda Classic sejren i dette års FDM DASU CLASSIC. "Da kun ét af holdene kan vinde er vi på nuværende tidspunkt sikre på, at vi som minimum vil slutte på løbsseriens samlede 2. plads med samme point tal som vinderen, og det er vi rigtig godt tilfredse med. Det har været vores målsætning for denne sæson, igen at slutte i top 3" slutter Jørgen.