Bilerne

Honda CRX (1. Generation)

Honda CRX var den første ”hot hatch” fra Honda og vakte betydelig opmærksomhed ved præsentationen i 1984, ikke kun på grund af det sporty design, men også på grund af den nye teknologi, Honda præsenterede i sin nye sportscoupe.

Det var således Hondas første standard model med elektronisk benzinindsprøjtning – det såkaldte PGM FI system, der senere blev anvendt på en lang række senere Honda modeller. Systemet blev kendt for at være et af de bedste og mest driftsikre indsprøjtningssystemer fra 80`erne.Sidevbig

Men systemet blev også kendt for at være basis for de meget succesrige formel 1 motorer, som Honda udviklede i 80`erne og 90`erne. Dengang var der link mellem Hondas deltagelse i formel 1 og Hondas hverdagsbiler.

En anden ny teknologi, Honda indførte i den første CRX var standardmotorer med topstykker med mere end 8 ventiler. Honda valgte ikke som andre producenter topstykker med 16 ventiler, men kun12 ventiler. Det vil sige et topstykke med 8 indsugningsventiler og 4 store udstødningsventiler. Denne konstruktion gav en høj ydelse og et godt moment.

Motoren er på 1,5 liter og yder 101 hk. Efter moderne standarder ikke en imponerende ydelse, men med et forholdsvis let karrosseri gav det en præstationer, der efter datidens forhold var særdeles overbevisende. En acceleration fra 0 – 100 km/t på godt 8 sekunder var der ikke mange hverdagsbiler, der kunne matche.

En Honda CRX var i 1984 med en udsalgspris på ca. 175.000 kr. en dyr bil, og salget var forholdsvis begrænset. Derfor er bestanden i dag også ret begrænset. Iflg. bilstatisik.dk er der i Danmark i dag kun 3 indregistrerede 1. generations CRX, hvoraf AT 78.639 er den ene og AU 86.788 er den anden i Danmark.

 Rullefeltmåling CRX2

CRX2_hk (1)

CRX2_nm

CRX3

Teamets 3. bil, kaldet CRX 3, er på mange måder en helt anden bil end teamets 2 andre biler, CRX 1 og CRX 2.

CRX 3 er en 2. generations Honda CRX, der blev lanceret i 1987. Selv om den designmæssigt ligner sin forgænger, er det en helt anden bil. Først og fremmest er motoren en 1,6 liters (1590 cc) med 16 ventiler og dobbelt overliggende knastaksler. Ydelsen er på 131 HK i versionerne uden kat. og med et godt moment.

Crx 3-1_800x 600

Med en fortsat lav vægt giver det fremragende præstationer. Den skulle iflg. udenlandske kilder være god for en tophastighed på 212 km/t og en acceleration fra 0 – 100 km/t på 7,4 sekunder.

Men ikke kun motoren er mere avanceret end i CRX, 1. generation. Undervognen er en helt anden, nu med Hondas kendte double wishbone ophæng foran. I forhold til CRX 1. generations torsionsfjedre giver det bedre køreegenskaber, ikke mindst under hård kørsel i sving.

Endelig er bremserne forbedrede. I modsætning til 1. generation, der er udstyret med skivebremser for og tromlebremser bag,  har CRX 2. generation skivebremser på alle 4 hjul, de forreste ventilerede.

CRX 3 vil i 2017 blive kørt af Bent med Arne som 2. kører i FDM DASU Classic serien. Som følge af nye regler for instrumenter skal holdet køre i den stærke Expert klasse.

Herudover vil Bent deltage i en række Hill Climbs, bl.a. Munkebjerg Hill Climb, hvor Bent håber at kunne opnå bedre tider med CRX 3 end dem, der blev opnået med CRX 1 i 2015.

Rullefeltmåling CRX3

CRX3_hk

CRX3_nm